Μωρίας Εγκώμιον

Όταν παίρνω λίγα λεφτά, αγοράζω ελληνικά βιβλία. Και αν περισσέψει τίποτα, αγοράζω τρόφιμα και ρούχα.

Ο Ντεζιντέριους Εράσμους Ροτεροντάμους (Desiderius Erasmus Roterodamus

28 Οκτωβρίου1466 – 12 Ιουλίου1536), γνωστός ως Έρασμος ή Έρασμος του Ρότερνταμ , ήταν Ολλανδός αναγεννησιακός ανθρωπιστής, καθολικός ιερέας, δάσκαλος και θεολόγος. Ο Έρασμος ήταν κλασικός λόγιος που έγραφε σε «καθαρή» λατινική γλώσσα. Έμαθε πολύ καλά αρχαία ελληνικά που δίδαξε για ένα διάστημα στο Κέιμπριτζ της Αγγλίας. κατέκρινε την εξουσία του κλήρου και την λατρεία των ιερών λειψάνων.

Πρότεινε έναν τύπο προφοράς της Αρχαίας Ελληνικής που έγινε ευρύτερα γνωστός στην Ευρώπη ως ερασμική ή ερασμιακή προφορά, υπήρξε καθοριστικός, ώστε να επικρατήσει βαθμηδόν η επανασυντεθειμένη αρχαία προφορά, η οποία διδάσκεται μετά τον 16ο αιώνα στα πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο.

Στο κείμενο τον λόγο τον παίρνει η ίδια η Μωρία, προσωποποιημένη, και ξεκινάει κυριολεκτικά πλέκοντας το εγκώμιό της.

 Απευθύνεται εκτενέστερα στους θεολόγους, που της χρωστάνε περισσότερα από κάθε άλλη κλάση επαγγελματιών. Αναλώνονται σε ανόητα επιχειρήματα, διαστρεβλώνουν τα διδάγματα των Γραφών για να ταιριάζουν με τα δικά τους γούστα και πράξεις και ταυτόχρονα αγνοούν το αληθινό μήνυμα του Χριστού. Οι μοναχοί ξοδεύουν τη ζωή τους σε κανόνες, ο Πάπας και οι αρχιεπίσκοποι ζουν σε περιττά πλούτη και οι άρχοντες ξεχνάνε το καλό της χώρας και εντρυφούν στα καπρίτσια τους.

Τέλος, απευθύνεται στον «μωρό Χριστιανό». Προκαλεί κάθε αναγνώστη να πάει στην εκκλησία κατά τη διάρκεια ενός κηρύγματος και θα διαπιστώσει ότι αν λέγεται κάτι σοβαρό, το ακροατήριο είτε κοιμάται είτε χασμουριέται. Αν όμως ο ιερέας χρησιμοποιεί σαν παράδειγμα κάποια ευφάνταστη ιστοριούλα για να μεταδώσει το μήνυμά του, αμέσως τεντώνουν τ’ αυτιά τους και δίνουν προσοχή. Οι Γραφές οι ίδιες εξυψώνουν την άγνοια και την «απλότητα».

Τον καιρό που ο Ολλανδός ιερέας, θεολόγος και λόγιος Έρασμος έγραψε το Μωρίας Εγκώμιον (1509), ο Αναγεννησιακός Ανθρωπισμός είχε μόλις αρχίσει να συγκρούεται με τον Σχολαστικισμό και πνευματικοί άνθρωποι έρχονταν σε αντιπαράθεση με κληρικούς. Ενώ οι σχολαστικοί της εποχής ακολουθούσαν τις διδαχές του Θωμά του Ακινάτη και του Αλβέρτου του Μέγα, ο Έρασμος επηρεάστηκε από τον κλασικό, μη χριστιανικό, Ελληνισμό και τον σατιρικό ρήτορα Λουκιανό για να βρει έμπνευση και, παραδόξως, να βοηθήσει τους Χριστιανούς να ζήσουν μια ενάρετη ζωή για να κερδίσουν την θέση τους στη βασιλεία του θεού.

Στόχος του με αυτό το κείμενο δεν είναι η επίθεση σε άτομα, αλλά σε γενικές φαυλότητες, και εξάλλου δεν θα έπρεπε, λέει, κάποιος να πάρει και πολύ στα σοβαρά το κείμενο, καθώς η προσπάθειά του αυτή είναι μια άσκηση στην ελαφρότητα, που δικαιούνται και οι λόγιοι όσο και όλοι οι υπόλοιποι.

Αυτό που έκανε εντύπωση στον Έρασμο είναι πως οι θρησκευόμενοι, ενώ ανέχονται τις μεγαλύτερες βλασφημίες προς την θρησκεία τους, ενοχλούνται και εγείρονται με το παραμικρό αστείο εις βάρος του Πάπα ή κάποιου τοπικού πρίγκιπα. Και μάλιστα την ίδια στιγμή που και οι ίδιοι συντηρούν και κάνουν πράξη την μωρία, εμμένοντας στους πιο ανόητους εκκλησιαστικούς και μοναστικούς κανόνες. Στην πραγματικότητα, οι κανόνες αυτοί τους απομακρύνουν από την αληθινή πίστη και το πραγματικό πνεύμα του Χριστιανισμού, που είναι η βοήθεια προς τους πιστούς και η κατεύθυνσή τους προς τη Σωτηρία. Οπότε αν κάποιος προσβληθεί, θα φταίει είτε η ενοχή του είτε η συνείδησή του.

Λέγεται ότι ο Έρασμος με το έργο του οδήγησε στην απόσχιση μέρους της Εκκλησίας και τη δημιουργία του Προτεσταντισμού, καθώς ο Λούθηρος ήταν κατά πολύ επηρεασμένος από αυτόν. Ο Έρασμος όμως δεν είχε θελήσει ποτέ η κριτική του να οδηγήσει σε τέτοιο δρόμο και ο ίδιος έμεινε πιστός στην Καθολική πίστη μέχρι το θάνατό του. Όχι πολύ αργότερα η Εκκλησία έβγαλε την πρώτη της λίστα με απαγορευμένα βιβλία όπου συμπεριέλαβε τον Έρασμο με το σύνολο του έργου του.

Κάπου η Μωρία χαμογελάει ειρωνικά.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Σαπαρδάνης στον Ερανιστή

Ο Λούθηρος ήταν ένοχος για δύο μεγάλα εγκλήματα: Χτύπησε τον Πάπα στην κορώνα του και τους καλόγερους στην κοιλιά τους.

Το βασικό συστατικό της ευτυχίας είναι να θέλεις να είσαι αυτό που είσαι.

9 σκέψεις σχετικά με το “Μωρίας Εγκώμιον

  1. Ο Έρασμος ήταν ένας «αιρετικός» φιλόσοφος της Αναγέννησης, που σκανδάλισε με το «Μωρίας Εγκώμιον», ένα αφιέρωμα στην Τρέλα/βλακεία, η οποία βρίσκεται πίσω από κάθε τι στην κοινωνία, πίσω από την τέχνη, τους γέρους, τους θεούς, τα παιδιά, το γάμο, τον πόλεμο, τη φιλία κ.λπ. Φοβερός γνώστης της ελληνικής μυθολογίας, ιστορίας και φιλοσοφίας, καθώς και των αρχαίων ρωμαϊκών υποθέσεων, κοινωνός της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής γραμματείας, χρησιμοποιεί τις γνώσεις αυτές για να στοιχειοθετήσει την άποψη ότι η Τρέλα είναι πανταχού παρούσα, καθοδηγεί τις πράξεις των ανθρώπων και, το σημαντικότερο, είναι ευεργετική για τους ανθρώπους ξεχωριστά και την κοινωνική συνοχή. Η τρέλα μιλάει αφειδώς για τον εαυτό της, εκπροσωπώντας τον εαυτό της και κάνοντας εξομολόγηση της αλήθειας της. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι η σάτιρα και η φιλοσοφία του Έρασμου είναι μια διονυσιακή κατάφαση στη ζωή, με την ελαφρότητά της και την τρέλα της. Σε πολλά σημεία θυμίζει το Φρειδερίκο Νίτσε, ο οποίος είχε υποστηρίξει ότι στην αρχαία Ελλάδα δέσποζε το διονυσιακό στοιχείο με το παιχνίδισμα και την παλαβομάρα.
    https://www.politeianet.gr/books/9789603350323-erasmus-desiderius-iridanos-morias-egkomion-205672

    Μου αρέσει!

  2. Τώρα, ξέρετε τ’ όνομά μου, άγαπητοί μου … Ποιό έπίfh:το να Πατέρας μου
    δάλω; Ά γαπητοί μου {tεότρελοι, δέ6αια! ~H {tea Τρέλα δεν μπο- εΙναι ό Πλούτος
    ρεί να δώσει στους πιστούς της πιο τίμιο όνομα. ‘Εκείνο, ώστόσο,
    που πολλοι δεν ξέρουν, εΙναι άπο πού δαστώ. Θα δοκιμάσω λοιπOv
    να σάς το έξηγήσω, με τη 60ή{}εια τών Μουσών.
    Μήτε το Χάος, μήτε ό ., Αδης, μήτε ό Κρόνος, μήτε ό ‘Ιαπετός,
    μήτε κανένας άπ’ αύτους τους ξεπεσμένους και σκουριασμένους
    {teoiJ; εΙναι ό πατέρας μου. Με γέννησε ό Πλοϋτος, μόνος πατέρας
    άνθρώπων και {tεων, και να με συμπα{tά ό Ήσίοδος κι ό ‘Όμηρος,
    άκόμα κι ό Δίας. Μ’ ενα του γνέψιμο, σήμερα σπως και παλιά, 0-
    λος ό κόσμος ερχεται τ’ άπάνω κάτω, εμ ίερος εμ 6έ6ηλος.

    Μου αρέσει!

  3. Δεν πα να λέει το κοπάδι των άν{}ρώστων, – καΙ ξέρω το τί σέρνουνε
    της Τρέλας άκόμα κι οί τρελοί, – όμως έγώ, μονάχα έγώ,
    σας λέω, εύφραίνω ανθρώπους και θεούς καΙ νά ή πιο καλη απόδειξη:
    μόλις φανερώ6ηκα μπρος σ’ αύτη Τ1Ίν αμέτρητη σύναξη, α-
    μέσως ενα κ<:χ:ινούργιο κι άλλόκοτο κέφι φώτισε όλα τα πρόσωπα'
    ξεκατσουφιάσατε μονομιας καΙ με ύποδεχτήκατε με χαρούμενο καΙ
    χαδευτικο χαμόγελο." Αχ, σας τ' όρκίζομαι, ετσι δα που σας κοιτά-
    ζω, μού φαίνεστε όλοι σα μεθυσμένοι α.ίΟ το νέκταρ των όμηρικων
    δ'εων, ανακατωμένο με λησμο6ότανα,16 ένω πρΙν απο λίγο καθόσαστε
    κατσο.ύφηδες καΙ σκεφτικοΙ σαν τίποτε που μόλις δγηκαν
    απο τη σπηλια τού Τροφωνίου. 17

    Μου αρέσει!

  4. «Αν Wλετε να τις γνωρίσετε,
    να σας πω τα όνόματά τους, άλλά, μά την άλή&εια, &0. σας τα πω
    μονάχα έλληνικά. .
    Τούτη που δλέπετε με τα σηκωμένα φρύδια εΙναι ή Φιλαυτία.
    Τούτη, που τα μάτια της φαίνονται δλο να χαμογελοϋν και ία χέρια
    της να παίζουν παλαμάκια, λέγεται Κολακεία. Τούτη που δείχνει
    πως μισοκοιμαται, όνομάζεται Λή&1′]. Τούτη που άκουμπα
    στους άγκωνες και σταυρώνει τα χέρια της εΙναι ή Μισοπονία, ηγουν
    ή Τεμπελιά. Τούτη ή στεφανωμένη με τριαντάφυλλα κι άρωματισμένη
    άπο την κεφαλη ως τα πόδια, εΙναι ή Ήδονή. Τούτη που
    ή ματιά της χαζεύει έδώ κι έκεί και δε στυλώνεται που&ενα εΙναι ή
    «Ανοια 11 Χαζομάρα. Toύτ1’j με τ’ άν&ηρο δέρμα και το στρουμπουλο
    κορμι τη λένε Τρυφή. Και νά μέσα σ’ αύτες τις νέες γυναίκες
    δυο &εοί: ό ενας λέγεται Καλοφαγίας κι ό αλλος (Τπναράς. Αύτοι
    εΙναι ολοι κι ολοι οί αύλικοί μου· με ύπηρεταϋν πιστα κι ετσι κυδερνω
    τα πάντα, κι άπλώνω την αύroχρατορία μου ως και πάνω στους
    ίδιους τους αύτοκράτορες.
    41

    Μου αρέσει!

  5. Αύτη μου
    φαίνεται να είναι 11 γνώμη και του ‘Όμηρου, πατέρα τών μύ{tων,
    που λέει αμοιρους και συφοριασμένους σλους τους {}νητούς, και
    συχνα δίνει στον ‘Οδυσσέα, τύπο και ύπογραμμο τού γνωστικου,
    το έπί{}ετο πολυστέναχτος, που δεν το δίνει ποτε στον Πάρι, τον
    Αίαντα 11 τον ‘Αχιλλέα. Και γιατί; Μα γιατι αύτος ό πολυμήχανος
    δεν εκανε τίποτα δίχως τη συμΌουλη της Παλλάδας, κι ή πολλή
    του σοφία τον άποξένωνε όλότελα άπο τις όρμήνειες της Φύσης .
    Λέω λοιπόν, πως οί ανftρωποι που ύπακούουν στη Σοφία είναι
    πολυ πιο λίγο εύτυχισμένοι.

    Μου αρέσει!

  6. κάδε λαος κολακεύεται πως αύτος μόνος στον κόσμο δεν είναι 6άρ-
    6αρος.
    Σ’ αύτοϋ τοϋ είδους την εύτυχία, οί Ρωμαίοι εχουν τα πρωτεία,
    91.
    Οί ‘Εγγλέζοι λεν για
    την ομορφιά τους
    οί Γάλλοι για τους
    εύγενικους
    τρόπους τους.
    Συγκινητικα τα δυο
    μουλάρια, που
    το ενα ξύνει τ’ ΙJ.λο
    τους γοητεύει άκόμα τ’ όνειρο της άρχαίας Ρώμης. οι. Βενετσιάνοι
    είναι εύτυχισμένοι που εχουν τα μεγάλα τζάκια τους μη στάξει
    και μη βρέξει. οι. <Έλληνες, σαν πατέρες τών τεχνών, παίρνουν
    άπάνω τους τη δόξα τών άρχαίων 11ρώων. οι. Τούρκοι, κι δλος
    αύτος ό συρφετος οί 6άρ6αροι, φτάνουν να ύποστηρίξουν πως ή
    {}ρησκεία τους είναι ή πιο καλη και τους Χριστιανους τους κορο·ίδεύουν
    για προληπτικούς. 'Ακόμα πιο χαριτωμένοι είναι 01. 'Εδραίοι
    που περιμένουν άκλόνητοι το Μεσσία τους καΙ πεισματικα
    πιστεύουν, άκόμα και σ11μερα, στο Μωυσή τους. Οί Σπανιόλοι δεν
    άφήνουν κανένα να τους ξεπεράσει σε πολεμικη δόξα. ΟΙ Γερμανοι
    περηφανεύονται για το ψηλο μπόι τους, και για οσα ξέρουν
    άπο μαγείες.
    "Ας μην πάμε πιο πέρα' 6λέπετε, νομίζω, πόσες ίκανοποιήσεις
    δίνει ή φιλαυτία σ' δλους και στον καi1ένα χωριστά. Ή κολακεία
    της μοιάζει σαν άδερφή, και με το δίκιο της! Φιλαυτία είναι δταν
    χαδεύεις τον έαυτό σου. <Όταν το χάδι αύτο το κάνεις σε ϋ.λλον,
    τότε εχουμε την Κολακεία. 'Ωστόσο σ11μερα, ή κολακεία 8εωρειται
    έξευτελιστική, τουλάχιστο άπο τους άνυρώπους που συγκινουνίαι.
    πιόΤ2ΡΟ με τα λόγια παρα με τα ίδια τα πράγματα.

    Μου αρέσει!

  7. «Ασε πια με τι νεολογισμους και κορακίστικα παραγεμίζουΥ
    τις κουδέντες τους!
    Μπορούσε ό Θεος Κι ασε που σού εξηγούν τα πιο μεγάλα μυστήρια σπω ς τους
    να ένσαρκωθεί σε κατέδει: πως πλάστηκε ό κόσμος και ταχτοποιήθηκε, άπο ποια καγυναίκα;
    νάλια άπλώ{}ηκε στους άπόγονους τού ‘Αδαμ το στίγμα εκείνης
    της άμαρτίας, με ποια μέσα, πόσο και πότε άκριδως σχηματίστηκε
    το σώμα τού Χριστόυ μέσα στην κοιλια τΎ]ς Παρθ-ένου, πώς στη
    Μετάληψη τα γεγονότα συνεχίζουν να ύπάρχουν δίχως την υλη.
    Ιη111ματα χιλιοειπωμένα. Οί μεγάλοι {}εολόγοι, οί φωτισμένοι
    σπως λένε, προτιμούν αλλα, πιο αξιά τους, που εχουν το χάρισμα
    να τους ξαναζωντανεύουν σταν μπαίνουν. ‘Τπάρχει όρισμένη στιγμη
    της -&είας γέννησης; ΕΙναι πολλες οί ιδιότητες τού γιού στο
    Χριστό; Είναι δυνατο να πούμε: Ό πατέρας Θεος μισεί το γιό
    του; Μπορούσε ό Θεος να ενσαρκωθεί σε γυναίκα, σε διάδολο, σε
    γάιδαρο, σε κολοκύ-&α 11 σε δότσαλο; Και τότε ή κολοκύθα πώς οα
    μπορούσε να κηρύξει, να κάνει {}αύματα, να σταυρω-&εί; Τί Ώα
    ,!~~~~~~!~ μπορούσε ν’ άγιάσει ό Πέτρος, αν ίερουργούσε τη στιγμι] που το
    .~ ~- κορμι τού Χριστού κρεμόταν στο σταυρό; Θα μπορούσαμε να που-
    J /Ο.
    …..
    με πως έκείνη τ11 στιγμη ό Χριστος ηταν αν{)ρωπος; «Τστερα άπο
    την άνάσταση τών νεκρών itα μπορούμε να τρώμε και να πίνουμε;
    Χμ! δπως 6λέπετε, οί ανitρωποι παίρνουν άπο τώρα τα μέτρα τους,
    μπας και πεινάσουν η διψάσουν.
    τα ψιλολογήματά τους εΙναι άμέτρητα.

    Μου αρέσει!

  8. την εύτυχία των {)εολόγων φτάνουν κι έκείνοι που ό χοντρος
    λαος φωνάζει Καλόγερους Τι Μοναχούς. Έπί&ετα πολυάκατάλληλα
    και τα δυό, γιατι οί πιο πολλοι απ’ αύτους δεν εχουν καμια
    σχέση με 11’1 &ρησκεία, και τί σόι μοναχοί, αφοϋ οπου πας κι οπου
    117.
    Δυο επίθετα πολυ
    ακατάλληλα –
    Καμαρώνουν για τη
    λίγδα τους
    Τόσα λουράκια στο
    σάνταλο
    δρε{}είς αύτους δλέπεις; Θαρρώ πως {}α ηταν οί ‘πιο δυστυχισμένοι
    αν{}ρωποι, αν δεν άναλάδαινα έγω να τους δοη{}ήσω με χίλιους
    τρόπους. Τόσο πολυ τους σιχαίνεται ό κόσμος, που τό ‘χει
    μεγάλη γρουσουζια να δρε{}εί κανένας άπ’ αύτη τη φάρα στο δρόμο
    του. Αύτοι δμως, σκοτίστηκαν! ‘Έχουν πολυ μεγάλη ίδέα για
    το ατομό τους.
    Πρώτο, {}αρρουν πως το πιο ψηλο σκαλοπάτι της εύσέδειας
    το φτάνουν μένοντας ντιπ άγράμματοι. «Επειτα, δταν μέσα στΙς
    έκκλησιες γκαρίζουν τους ψαλμούς τους, – τον κα{}ένα με άρι{}
    μο δίχως δμως να τους καταλαδαίνουν, – {}αρρουν πως μ’ αύτα
    τα ξεφωνητα γεμίζουν γλύκα και δροσια τ’ αύτια των άγίων.
    ΕΙναι πολλοι που καμαρώνουν για τη λίγδα και τη ζητιανιά τους
    στέκονται μπρος στις πόρτες και μουκανουν για να τους δώσουν
    κανένα ξεροκόμματο. Δεν άφήνουν χάνι για χάνι, καρότσα, καράδι,
    κόδοντας ετσι το ψωμι τών αλλων ζητιάνων. «Αν{}ρωποι χάρμα!
    tH δρωμιά τους, ή άγραμματοσύνη, ή χοντροκοπια κι ή ξαδιαντροπιά
    τους, δλα αύτα εΙναι, λένε, για να μας {}υμίζουν τους
    , Απόστολους!
    Το πιο άστείο

    Μου αρέσει!

Carpe diem